[switch to browse mode]


Search info

[advanced search]

GRITS - Grammatical revolution

Release:Grammatical revolution
Grammatical revolution
MyHHHdb
(what is this?) / 43 users have this
Released:1999 [ Listen to HHH from this era on Spotify ]
Recordlabel:Gotee Records
Info:1. Lil' man intro
2. Ima showem
3. They all fall down
4. Strugglin'
5. C2k
6. Time is passing
7. Supreme being
8. Man's soul
9. Count Bass D (a reading from)
10. Soundcheck
11. Stop bittin'
12. It takes love
13. Return of the antagonist
14. I still know what you bit last summer
15. Millenium
16. The end
Rating:Our users rated this release: 3.5 out of 10
(Number of votes: 2)   Sign up or login to submit your vote

Add a review

Original author/source
Review
Review:It’s time for a grammatical revolution in the spritit. De Amerikaanse hiphop formatie Grits (Coffee en Bonafide) verblijd ons met een nieuwe schijf, Grammatical Revolution genaamd. De 16 tracks tellende cd werd ondermeer door Toby McKeehan (DC Talk) geproduceerd.

We worden ingeleid door Lil’ Man die ons voorbereid op wat komen gaat: “It’s gonna be dope!” Na het commercieel klinkende ‘Ima Showem”, dat overigens een leuk refreintje kent, komen we bij het serieuze werk.
Welke head heeft ‘They all fall down’ nog niet gehoord…? De song met wat caribean invloeden was al een hit bij Yo! MTV Raps. Over een erlaxte beat rappen ze ‘Everything was lovey dovey till your plans fall through / they all fall donw…

De song ‘Strugglin’ wordt opgeluisterd door Knowdaverbs – hij is zijn oude vrienden nog niet vergeten – die meerapt over de beat die door de o zo populaire acoustische gitaar wordt ondersteund. Evenals de mondharmonica in ‘C2K’ wijst dit instrument terug op de country-stad Nashville, hun hometown, die ze niet vergeten zijn (maar misschien wel trots op zijn ofzo).

‘It Takes Two’ verdient extra aandacht aangezien Lisa van Out Of Eden hier een deuntje mee mag zingen: ‘Still waters, muddy waters won’t keep / love, love, it takes love / more than love is God above / heaven knows it’s hard enough / cause this thing can be so rough.’
In het live opgenomen ‘Supreme Being’ horen we de klanken van de strings van het Ghetto Fabulous Orchestra, wel origineel natuurlijk. ‘The Return Of The Antagonist’ is een vervolg op ‘The Antagonist’ dat drie jaar geleden op tape was uitgebracht. Het nummer gaat (uiteraard) over de Tgenstander: Choose, they say / good and bad don’t mix. Een operasfeer vergezeld dit nummer – een scheef pianootje en een operazangeres.

De laaste twee nummer ‘Millenium’ en ‘The End’ vormen een beeld van ’het eind der tijden’: There is a beginning and there is an end / The word is closing at a steady place / i see the expression on your face / catch the last strectch of the race / reach your destination.

Grits is met een nieuw album (weer) een nieuwe weg ingeslagen. Dit pleit voor hun artistieke kwaliteiten en innovatievermogen. De jongens zullen met de nieuwe sound weer nieuwe mensen weten te boeien. Toch mis ik persoonlijk de jazz van het eerste album een beetje. Al met al: de Grammatical Revolution is ingezet – wie neemt de fakkel over?
Frenzy

source: Frenzy, Ccmplanet, added: Oct 09, 2006

[Support us] [About us] [Contact us] [MyHHHdb] [Charts] [RSS Feed] [Links] [Admin area]



:: ©2006-2024 BusyR. :: Powered by BusyR.com :: Donate [LTC LVayhECu7YTw9sxmfhG7ZgD4z75scoqeVN]